אירועים בסלון הבית בזמן הקורונה

0
1580
אירועים בסלון הבית בזמן הקורונה
קרדיט freepik

מגפת הקורונה תקפה את כל העולם באופן מפתיע ופתאומי, ללא כל אזהרה מוקדמת. למרות שהאנושות ידעה כבר מגפות קשות, והצליחה למצוא תרופה כלשהי למרביתן, הופעה של ווירוס בלתי מוכר היא תופעה חדשה ומאתגרת שדורשת היערכות מיוחדת וחדישה. המשבר שחוללה הקורונה הוא לא רק חמור בהיבטים בריאותיים, הוא גם גרם למפולת כלכלית ואילץ את המדינות בכל רחבי העולם לנקוט באמצעים חריגים יחסית כדי למזער את הנזק שלו ולמנוע הידבקות נרחבת עוד יותר בווירוס. 

בין ההגבלות שכולנו נאלצנו להתרגל אליהן, היו הגבלות על מרחב התנועה שלנו בתקופת הסגרים, וכן הגבלות חמורות על היכולת להתקהל במרחב הציבורי. ההגבלות על ההתקהלות גרמו לכך שעולם התרבות והמופעים נאלץ לסגור את שעריו לתקופה ארוכה מאוד. כל קיום של מופע מחייב הימצאות של קהל רב למדי בחללים סגורים, ולכן עולם התרבות נאלץ לחפש אלטרנטיבות להמשך קיומו. מצב זה יצר שבר כלכלי רב אצל אנשי קהילת התרבות והמופעים, שיש לזכור שהם כוללים גם אינספור פועלי במה, תאורנים, אנשי סאונד ועוד. 

המעבר הקולקטיבי לשימוש בזום

המציאות החדשה של תקופת הקורונה אילצה אנשים רבים לייצר תחליפים לשירותים ופעילויות שלא ניתן היה יותר לבצע. אחת הדוגמאות הבולטות לכך היא השימוש בטכנולוגיית הזום. מאפליקציה שולית יחסית לפני תקופת הקורונה, תוכנת הזום הפכה לדבר שפשוט לא ניתן להסתדר בלעדיו. מערכת החינוך עברה ללימודים דרך הזום, ומהר מאוד גם אנשי עולם התרבות הבינו שהם יכולים להתחיל ולהציע לקהל שלהם קיום אירועים בקנה מידה קטן דרך הזום – בסלון הבית שלהם. 

האירועים בסלון הפכו להיות דבר פופולרי למדי, וסיפקו מענה גם לאמנים עצמם וגם לצימאון האדיר של תושבי המדינה לצריכה של מוזיקה, תרבות ומופעים. כדי לספק מענה לצורך הגובר באירועי הבית בסלון, אמנים רבים והצוותים שלהם אף החלו להיעזר במכשור של ציוד לאולפן ביתי, כדי לספק את ההופעות הביתיות הטובות והאיכותיות ביותר לקהל שלהם. 

אירועים בסלון כתחליף לאירועי תרבות

כאמור, לא רק האמנים הצמאים לפרנסה מצאו את האירועים בסלון הבית ככלי אפקטיבי. כך גם התושבים עצמם של המדינה, שעבורם הופעה בסלון הבית, בין אם באופן חי ובין אם דרך הזום, היוותה מפלט מהאתגרים והסגרים של התקופה. כך החלו להתרבות ההופעות בסלון, שהתקיימו גם באופן חי מול קהלים קטנים. ניתן היה להזמין אמנים מכל הסוגים הביתה, גם כאלה שבתקופות רגילות לא היו מעלים על דעתם להופיע מול קהל בקנה מידה קטן שכזה. המופעים שעברו לבתים כללו מופעי מוזיקה, תיאטרון, סטנד אפ ועוד. ההופעות האלו לא הצליחו לפצות על אובדן ההכנסה של האמנים והצוותים שלהם, אך בכל זאת היוו פיצוי מסוים, לפחות מבחינה רגשית, אם לא כלכלית. 

האם אירועים בסלון יישארו רלוונטיים?

כעת, כאשר מבצע החיסונים הגדול מתחיל לשאת פירות, ונדמה כי אנחנו מתחילים לצאת מהמשבר ומההגבלות, נשאלת השאלה האם אירועים בסלון הבית יישארו רלוונטיים גם בעת החזרה לשגרה. אין ספק כי המופעים האלה היוו נחמה לא קטנה לישראלים רבים, וההופעות בזום פתחו פתח לצורה חדשה של בידור ביתי. יחד עם זאת, קשה יהיה להחליף את ההנאה שיש בהופעה בקנה מידה גדול, עם עוד קהל רב מסביב. הופעות מהסוג שמצריך התארגנות עם בגדי ערב, שמירה על טיפוח אישי (במקום הפיג'מה), ואפשרות ליהנות עם מספר גדול של חברים. 

ככל הנראה, האירועים בסלון הביתי לא ייעלמו לחלוטין, אך סביר להניח שברגע שניתן יהיה לפתוח שוב את עולם התרבות באופן מלא – מספרם יצומצם באופן משמעותי. 

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here